Człowiekowi żyjącemu we względnym poczuciu bezpieczeństw trudno w pełni zrozumieć sytuację uchodźcy wojennego. Jednocześnie, możemy wykorzystać to, co wiemy o przeżyciach uczniów i uczennic, aby nakreślić dla nas wskazówki postępowania w pracy z nimi.
Doświadczenie dziecka | Wskazówki postępowania |
---|---|
Zmiana miejsca, utrata przewidywalności. | Wykorzystaj szkołę jako miejsce bezpieczeństwa, powtarzalności, rutyny. |
Oddzielenie od rodziców / rodzin. | Unikaj rozmów o rodzinie. |
Niektóre doświadczyły traumy, np. widziały śmierć bądź były ofiarami bombardowania. | Jeśli dziecko wykazuje fizyczne objawy traumy, skonsultuj się z lekarzem przed podjęciem interwencji. |
Niepewność co do perspektywy powrotu do domu. | Nie mów o Polsce jako o ich nowym domu. Chroń i pielęgnuj ich tożsamość narodową. |
Sekcja Materiały dodatkowe zawiera odnośniki do źródeł, z których można zaczerpnąć wielu bardziej szczegółowych wskazówek postępowania.
QuizzesStatus