Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, istotnych przy pracy metodą projektu.
- Pakiety nie są podręcznikami.
Stanowią pomoc dla dzieci, które same mają odkrywać nową wiedzę. - Edukator jest facylitatorem doświadczenia uczniów.
Jej/jego rolą jest upewnienie się, że dzieci rozumieją zadania i towarzyszenie im w pracy, nie bezpośrednie nauczanie. Magia tej formy pracy działa tam, gdzie dzieci biorą odpowiedzialność za swoją naukę! - Opanowanie metody projektu wymaga czasu.
Metoda ta nie jest powszechnie stosowana. Na początku zaznajomienie się z nią wymaga czasu (mniej więcej 2 do 3 projektów). Wytrwałość zaowocuje rosnącą radością dzieci ze wspólnej, autentycznej, rozwojowej pracy. - Nauczyciel może dostosowywać materiał do poziomu ucznia.
- Stara się odczytać braki w kompetencjach. Może korzystać z poprzednich projektów, testów, interakcji, programów nauczania, ocen.
- Próbuje wyobrazić sobie reakcje uczniów na konkretne ćwiczenia.
- W razie potrzeby dostosowuje poziom trudności zadania poprzez:
- uproszczenie
- wzbogacenie/utrudnienie
- aktywności pomostowe (wcześniejsze wprowadzenie nowego materiału, aby praca metodą projektu mogła przebiegać sprawnie).
Nie rezygnuj z aktywności. Wszystkie dopełniają się wzajemnie, pracując na efekt końcowy i zapewniając całościowe doświadczenie uczniom. Zanim rozpoczniesz adaptację ćwiczenia, pomyśl:
– Jaki jest cel danej aktywności?
– Czy ćwiczenia zawiera zbędne elementy? Czemu?
– Czy na pewno mogę je usunąć bez straty dla projektu?
– Jak inaczej mogę osiągnąć ten sam rezultat?