Każdy pakiet składa się z podobnych komponentów. Dzięki temu, nauczyciel lub opiekun z czasem nabiera wprawy w posługiwaniu się znajomą już architekturą dydaktyczną. W tym module przyjrzymy się powtarzającym się elementom składowym projektu.
Tor Postępów
Tor Postępu służy uczniom do wizualizacji postępów w ramach danego pakietu. Daje im poczucie większej kontroli nad swoim procesem, jednocześnie działając motywująco: każdy kolejny, zamalowany symbol oznacza wysiłek włożony we wspólne, grupowe przedsięwzięcie.
Tory Postępów są szeroko stosowane w tzw. gamifikacji, czyli podejściu zakładającym wykorzystywanie elementów gier w kontekście innym niż rozrywkowy.
Rutyna
Otwarcie każdego dnia poprzez zakomunikowanie grupie swoich emocji ma wiele zalet. Jako stały, powtarzający się element codzienności działa stabilizująco na emocje, zwłaszcza dzieci dotkniętych dużym stresem lub nawet traumą. Daje też nauczycielowi szybko wgląd w uczucia członków grupy.
- Dziecko może wskazać emocję, odegrać ją lub wyrazić na swój sposób.
- Może wykonać szybki rysunek.
- Każde dziecko ma moment na ekspresję.
- Powtarzalność aktywności, nawet jeśli wydaje się nużąca, pomaga dzieciom w autorefleksji i wyrażaniu siebie.
Przegląd Tygodnia
Podobnie jak w przypadku Toru Postępów, Przegląd Tygodnia – otwierający każdy projekt – daje uczniom i uczennicom ogólny ogląd tego, co czeka ich w najbliższych dniach. Tym samym sprzyja budowaniu ciekawości i redukcji lęku. Nie ma potrzeby wchodzić w szczegóły, warto jednak zadać kilka pytań pobudzających wyobraźnię, np. „Jak myślicie, jakie mapy będziemy rysować?”
Materiały dla edukatora zawierają dodatkową stronę, streszczającą cele projektu, potrzebne materiały i ogólne założenia.
Strony Dzienne
Każdy dzień ma poświęconą sobie stronę w materiałach. Warto upewnić się, że dzieci otrzymały odpowiednią dla siebie wersję językową.
Każda Strona Dzienna zawiera pytanie wprowadzające, mające pobudzić wyobraźnię i zmotywować do dalszej pracy. Warto dać dzieciom chwilę na rozmowę w grupach projektowych.
Większość uczniów i uczennic będzie w stanie samodzielnie przeczytać polecenia. Tam, gdzie to konieczne, nauczyciel udziela wsparcia.
Ustaw budzik dla każdej aktywności. Na początku, dzieci będą pracować dłużej – to jest w porządku. Jednocześnie, warto pomagać im w uczeniu się zarządzania czasem.
Opowieści, Gry Matematyczne, Ćwiczenia Uważności
Część dni zawiera elementy dodatkowe:
– Zabawy matematyczne, łatwe do zastosowania w klasie wielokulturowej,
– Ćwiczenia z uważności, obniżające poziom stresu i zwiększające zdolność do skupionej pracy,
– opowieści.
Młodszym dzieciom możesz przeczytać opowieść na głos, w preferowanym przez nauczyciela języku. Starsi uczniowie mogą czytać sami.
Po każdym paragrafie lub dwóch:
- Uczniowie mogą pokazać lub opowiedzieć co zrozumieli. Mogą komunikować to we własnym języku.
- Zachęcaj dzieci do wymieniania się słówkami w ojczystych językach na podstawie materiałów.
Dostosuj oczekiwania wobec uczniów: Nie musimy rozumieć wszystkiego, co mówi druga osoba! Na szczęście, słuchając, rozmawiając i czytając możemy powoli poznawać elementy obcych języków!
Po opowieści następują pytania.
- Młodsi uczniowie mogą omówić je ustnie.
- Uczniów starszych zachęcamy do spisywania odpowiedzi.
Jeżeli praca nad projektem zajęła więcej czasu, opowieść można dać uczniom do przeczytania w domu i omówić następnego dnia.
Refleksja
Ważnym elementem pracy projektowej jest zachęcanie uczniów i uczennic do refleksji po domknięciu pracy.
- Czego się nauczyliście?
- Co poszło szczególnie dobrze?
- Co możecie zrobić lepiej następnym razem?
- Wróćcie do pytania wprowadzającego. Jak zmieniły się wasze odpowiedzi?