Budowanie poczucia bezpieczeństwa grupy oraz efektywna, płynna praca nie są możliwe bez mechanizmów reagowania na zakłócenia tej pracy. Edukator, który potrafi chronić proces klasy przed zakłóceniami w sposób, który jest dla uczniów i uczennic zrozumiały i niezagrażający, staje się filarem poczucia przewidywalności. Poniżej znajdą Państwo kilka praktycznych wskazówek pomocnych w budowaniu takiej pozytywnej dyscypliny.
- Bądźcie spójni w reagowaniu na sytuacje przekroczenia zasad klasowych. Unikajcie sytuacji, które mogłyby nawet tworzyć wrażenie niesprawiedliwości.
- Skupcie się na tym co dzieci robią (np. „Cudowne, że Paweł poczekał na swoją kolej i nie przerywał innym!”).
- Wymagajcie w sposób konsekwentny: doceniajcie zachowania pozytywne, przekierowujcie negatywne, traktujcie dzieci sprawiedliwie.
- W razie potrzeby dawajcie dzieciom zadania indywidualne, albo poświęćcie im czas na rozmowę.
Konsekwencja jest kluczowa, a zbudowanie jej wymaga czasu!
QuizyStatus