Dzieci z rodzin uchodźców znajdują się w sytuacji dla siebie nieznanej i nieprzewidywalnej. To poczucie obcości generuje stres, utrudnia relacje oraz stanowi przeszkodę w budowaniu satysfakcjonujących relacji. Aby uczynić szkolną codzienność bardziej przejrzystą i przyjazną, możemy posłużyć się szeregiem narzędzi.
Rola rutyny
- Poczucie spójności i bezpieczeństwa w życiu dziecka
- Jasne oczekiwania i rutyna obniżają poziom stresu u dzieci
- Ułatwia zarządzanie procesem uczenia się w klasie
5 wskazówek do budowania poczucia przewidywalności
- Świadome zarządzanie przestrzenią;
- Umieszczanie na ścianach znaków, list zasad, kalendarzy;
- Starannie zaplanowane rytuały codzienne;
- Reagowanie na niepożądane zachowania z wrażliwością;
- Interwencje w emocjonalne interakcje pomiędzy uczniami.
Powracanie do tych rozwiązań zapewnia szereg korzyści.
Przypomina dzieciom, że w szkole są bezpieczne
Obniża hiperczujność i poczucie zagrożenia
Zwiększa wewnętrzny spokój pozwalający skupić całą energię na nauce