Sposób, w jaki nauczyciel wydaje polecenia, ma duże znaczenie dla jasności komunikacji oraz poczucia sprawczości i komfortu uczniów i uczennic.
Staraj się mieć uważność na pojedynczych uczniów
- W razie potrzeby powtórz polecenie.
- Po rozpoczęciu pracy w grupach, monitoruj postępy.
- Zapewnij cichy kącik do pracy indywidualnej.
Dobieraj słowa tak, aby wspierać wszystkich
- Powtarzaj, że każdy ma mocne i słabe strony.
- Doceniaj sukcesy, skupiając się na konkretnych zachowaniach.
(Np.: Świetnie, że każde z was próbowało podejść do problemu inaczej!) - Pielęgnuj pozytywne nastawienie i nastawienie na ciągły rozwój.
(Np.: Zamiast mówić “Ta odpowiedź jest zła” powiedz “Blisko! Spróbuj jeszcze raz.”)
Doceniaj osiągnięcia i wysiłek
- Np.: uczniowie mogą otrzymywać naklejki albo oklaski od całej grupy
- Zachęcaj dzieci do mówienia sobie nawzajem co im się podobało we wspólnej pracy
- Nie używaj nagród w funkcji kar (np.: nie odbieraj nagród za trudne zachowania)
Ten proces wymaga powtórzeń. Każdy kolejny projekt pokazuje co działa w danej klasie, a co nie.
Bądźcie dla siebie wyrozumiali i postawcie na wytrwałość.