• Program
  • Fundacja EAA
  • Fundacja IEP
  • Baza Materiałów
  • Dla mediów
  • Kontakt
  • E-learning
  • Polski
    • Program
    • Fundacja EAA
    • Fundacja IEP
    • Baza Materiałów
    • Dla mediów
    • Kontakt
    • E-learning
    • Polski
Edukacja ma moc
Edukacja ma moc
  • Program
  • Fundacja EAA
  • Fundacja IEP
  • Baza Materiałów
  • Dla mediów
  • Kontakt
  • E-learning
  • Polski

Praca z różnicami językowymi

  • 2022-09-19
  • Sachin Araszkiewicz
  • 0

Praca z klasą wielojęzyczną stwarza szczególne wyzwania. Wiele zabiegów dydaktycznych, które stanowią normę w pracy nauczyciela, staje się trudne bądź nawet niemożliwe w klasie wielojęzycznej. Jednocześnie, taka przestrzeń stwarza pewne możliwości budowania empatii i zrozumienia międzykulturowego, a nawet potrafi dostarczyć szczególnych radości.

Wskazówki

  • Przywitaj uczniów w ich własnym języku. Opanuj podstawowe wyrażenia po ukraińsku.
  • Materiały, znaki, plakaty powinny być w miarę możliwości dostępne w obu językach.
  • Pokazuj dzieciom korzyści z bycia osobą władającą wieloma językami.
  • Zapewniaj pomoce językowe (słowniki, listy słówek, w miarę możliwości tłumacz elektroniczny etc.).

  • Wykorzystaj pakiety, żeby pomóc wszystkim uczniom w opanowaniu słów i wyrażeń w obcych językach. Zachęcaj ich do porównywania stron w ich materiałach w poszukiwaniu podobieństw.
  • Proponuj dzieciom wplatanie pojedynczych słówek w nowym języku w pracę nad ćwiczeniami. Pakiety są tak skonstruowane, żeby to umożliwiać. 

Szczególnie użyteczną techniką jest stworzenie listy najczęściej wykorzystywanych przez nauczyciela fraz i komunikowanie je w języku mniejszości. Niepoprawna wymowa nie stanowi tutaj problemu – dzieci z radością poprawią nauczyciela, a jego wysiłki zostaną zauważone i docenione. Przykładowe frazy, które mogą być użyteczne, zbiera poniższa tabelka.

Wyjmijcie/schowajcie przybory do pisania.Wstańcie.
Wyjmijcie/schowajcie zeszyty.Usiądźcie.
Podpiszcie kartki.Dobierzcie się w pary.
Otwórzcie książkę/podręcznik na stronie ___Dobierzcie się w grupy po ___
Zamknijcie książkę/podręcznik.Spójrzcie na tablicę.
Odłóżcie wszystko.Spójrzcie na mnie.
Powtarzajcie za mną.Opuśćcie ręce.
QuizyStatus
1

Różnice językowe: refleksja


← Poprzednie Zagadnienie

Newsletter


    Program edukacji kryzysowej EAA dla uczniów i uczennic z Ukrainy jest współfinansowany przez organizację Education Above All.

     

    Adres

    • 04-519 Warszawa, ul. Korkowa 119/123
    • +48 661 497 179
    • instytutep.cmintegracji@gmail.com

    Nowe posty

    Czary mary, czary mary…
    • 2022-11-23
    Zostań Super Bohaterem!
    • 2022-11-16

    Positive Education Institute | 2022 | Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.