Jednym z najlepszych możliwych lekarstw na poczucie izolacji i lęk jest szczere, osobiste zaangażowanie w klasowe aktywności. Budzenie i pielęgnowanie takiego zaangażowania jest istotną częścią warsztatu nauczyciela. Korzystając z proponowanych poniżej narzędzi – a także z asortymentu metod i technik zgromadzonych podczas lat pracy – edukator może jednocześnie inwestować w emocjonalny dobrostan uczennic i uczniów oraz budować ich motywację do rozwoju.
Poniższe wskazówki mogą być użyteczne w budowaniu i pielęgnowaniu zaangażowania uczniów i uczennic w pracę nad projektem.
- Zapamiętaj imiona dzieci, buduj indywidualne relacje. Jak najczęściej zwracaj się do nich po imieniu.
- Pytaj dzieci czego chciałyby dowiedzieć się na dany temat. Dobrym punktem wyjścia do takich rozmów jest pytanie wprowadzające.
- Uprzedzenie dzieci o tym co ma być rezultatem projektu również pobudza ich zaangażowanie.
- Pozwól dzieciom na podejmowanie znaczących decyzji co do realizacji i ostatecznego produktu ich pracy.
Wydając polecenia, warto dbać o stworzenie przestrzeni na indywidualne podejście uczniów do projektu. Nie chcemy, żeby bezmyślnie przechodzili przez kolejne ćwiczenia. Wspierać ich w tym będą jasne polecenia i łatwo dostępne materiały.