Pakiety edukacyjne „Pomoc Ukrainie” zostały opracowane z myślą o dostarczeniu wysokiej jakości materiałów oraz metod do pracy w grupach mieszanych kulturowo. Przed procesem adaptacji do sytuacji polskiej były wykorzystywane i doskonalone przez nauczycieli z różnych krajów przyjmujących uchodźców. Polscy użytkownicy pakietów również biorą udział w procesie ich doskonalenia. Refleksja nad tym co się sprawdza, a co nie, jest wpisana w cały rytm pracy.
Schemat monitorowania postępów uczniów
Kwestionariusz Wstępny oraz Kwestionariusz Końcowy stanowią klamry spinające pracę przy pomocy pakietów i dają szansę do całościowej oceny ich skuteczności.
Każdy z pakietów akademickich poprzedzony jest również oraz domknięty Sprawdzianem Akademickim. Dzięki porównaniu ich wyników, możemy zyskać wgląd w skuteczność edukacyjną całego segmentu programu.
Nauczyciele chętni do podzielenia się z nami bardziej szczegółowymi uwagami na temat pracy w ramach programu mogą to uczynić biorąc udział w Grupie Dyskusyjnej oraz wypełniając Kwestionariusz Nauczycielski.
Będziemy niezmiernie wdzięczni za każdą informację zwrotną, jakiej zechcecie nam Państwo udzielić. Dzieląc się z nami swoimi doświadczeniami, przykładacie się Państwo do zwiększenia jakości materiałów i metod, które służyć będą kolejnym nauczycielom, rodzicom i opiekunom!
Nauczyciel chcący na bieżąco monitorować postępy w grupie ma też do dyspozycji szereg typowych narzędzi diagnostycznych dostępnych dla edukatora: obserwacje, quizy oraz samoocenę uczniów.
Obserwacje
Obserwuj poziom zaangażowania
- Według badań, uczniowie angażują się w aktywności które dobrze rozumieją. Gdy widzicie brak zainteresowania, być może potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia.
- Zbyt łatwe zadania nie są angażujące. Możecie je wzbogacić o dodatkowe wyzwania!
Obserwuj mowę ciała dzieci
- Np. opóźnione powtórzenie gestu nauczyciela albo pozycja zamknięta mogą sugerować, że dziecko potrzebuje wsparcia.
Obserwuj wyrazy twarzy
- Gdy widzicie oznaki zmieszania, wstydu lub nudy – jesteście potrzebni!
Quizy
Aby upewnić się, że wszystkie dzieci nadążają za tempem grupy, można przeprowadzać regularne quizy. Nie muszą to być odpowiedniki złożonych sprawdzianów, często wystarczy pojedyncze, konkretne zadanie, aby zorientować się w postępach całej grupy. Takie sprawdziany powinny być:
- Proste
- Krótkie
- Sprawdzające wiedzę, umiejętności i odkrycia
- Pisemne lub ustne
Wiedza
Np. „Wymień dwa źródła wody.”
Umiejętności
Np. „Narysuj dwa drzewa: jedno ma dostęp do wody, drugie nie miało go już dwa tygodnie.”
Odkrycia
Np. „Jak czuje się ktoś, kto cały dzień nie pije? Czemu?”
Refleksja i samoocena
Zachęcanie uczniów do dokonania samooceny jest kluczowym elementem pracy metodą projektu. Po zakończeniu przedsięwzięcia, możemy zaprosić grupy do opisania swoich doświadczeń i dokonań. Uczniowie i uczennice mogą zastanowić się jak oceniają swoje postępy w poniższych kategoriach.
Wiedza
Czego nauczyłam(em) się dzięki projektowi?
Trudności
Co było największą trudnością? Jak sobie poradziłam(em)?
Rozwój
Jak oceniam swoje kompetencje przed i po projekcie?
Radość
Co dało mi najwięcej przyjemności? Dlaczego?
Rezultat
Opisz rezultat swojej pracy. Z czego jesteś dumna(y)? Co czyni go wyjątkowym?
Młodsi uczniowie mogą ocenić swoją pracę na skali “przeciętnie-dobrze-świetnie” lub przy użyciu emotek na dwóch-trzech wymiarach, takich jak “wysiłek”, “czytelność rysunków” itp.
Starsi z kolei mogą oceniać siebie liczbami w kilku kategoriach, np. 8/10 za wypracowanie, 6/10 za twórcze podejście. Warto zachęcać ich do zapisywania komentarzy do liczb!